با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و در پی آن، حضوری شدن اختیاری دانش آموزان در مدارس، استفاده از متد های نوین آموزشی برای افزایش توانایی های فردی دانش آموزان، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. یکی از انواعِ این روش ها، انجام پروژه های علمیِ “ارائه محور” از جانب دانش آموزان می باشد. استفاده از این رویکرد در دوران کرونا، نه تنها دبیران را بیشتر از گذشته با دانش آموزان و ویژگی های فردی و تحصیلی آنان آشنا می کند، بلکه باعث افزایشِ مهارت هایِ فردیِ خودِ دانش آموزان نیز می شود. در این پروژه ها، دانش آموزان با مشورت دبیر، یک موضوع علمی که مورد علاقه ی خود دانش آموزان می باشد را انتخاب کرده و سپس به تولید محتوای تصویری در این زمینه میپردازند.
پروژه های علمیِ ” ارائه محور” مد نظر، از سه مرحله اصلی تشکیل شده اند؛ مرحله “کسب تجربه”، “تمرین” و “ارائه نهایی”. دانش آموز در هر یک از این مراحل، موضوع متفاوتی را ارائه داده و به تدریج، مهارت های فردی و گفتاری خود را تقویت می کند. در حال حاضر، مرحله اول این پروژه ها، توسط دانش آموزان تهیه شد و بازخوردی فراتر از آنچه که پیشبینی می شد، دریافت شد. همچنین، اسامی بهترین ارائه دهندگان نیز در گروه مربوطه به کلاس، قرار داده شد.
درس زیست شناسی پایه هشتم، دبیرستان پسرانه پروفسور سمیعی، کلاس ۸/۱، دبیر: محمد امین فدایی فرقان